Rola ruchu dla prowadzenia prawidłowego trybu życia znana jest nie tylko naukowcom – do języka potocznego weszły takie powiedzenia, jak: „Ruch to zdrowie” czy „W zdrowym ciele zdrowy ruch”. O znaczeniu ruchu dla zdrowia nie trzeba więc nikogo przekonywać; doniesienia ze świata neuronauki dowodzą również, że ruch odrywa również niebagatelną rolę w rozwoju i uczeniu się. Budowa naszego mózgu i rozmieszczenie w nich ośrodków odpowiadających za czynności ruchowe i pamięć powoduje, że łatwiej przyswajamy informacje, które połączone są z ruchem. To dlatego w nauce mogą nam pomóc taniec, klaskanie czy tupanie. Znaczenie ruchu dla uczenia się i rozwoju jest tym większe, im jesteśmy młodsi – małe dzieci podczas wykonywania aktywności ruchowych wzmacniają nie tylko ciało, ale również rozwijają strukturę mózgu, przyswajają nowe informacje, kształtują połączenia nerwowe odpowiadające za sprawności i umiejętności. Pozwólmy więc naszym dzieciom zaspokajać potrzebę ruchu – bieganie, podskoki, zabawy na placu, w parku, ogrodzie, gry zespołowe to dla nich jedna z najważniejszych form nauki.
W jaki sposób możemy dostarczyć dzieciom niezbędnej dawki ruchu, uwzględniając ograniczenia czasowe i przestrzenne?
– pokonanie części codziennej trasy pieszo lub wybranie schodów zamiast windy,
– skakanie na trampolinie, wizyta na placu zabaw, a w przypadku niesprzyjającej pogody – urządzenie mini toru przeszkód w domu,
– rzuty do celu – piłką, maskotką, zwiniętymi skarpetkami,
– kalambury,
– przytulanie się, siłowanie, przeciąganie liny, zawijanie w koc,
– zabawa z aerobikiem, zumbą dla dzieci.
Literatura:
„Klaśnij, tupnij raz i dwa”, wyd. Harmonia
„Gry i zabawy z dawnych lat”, wyd. Nasza Księgarnia
„Poradnik efektywnego nauczania”, wyd. FORUM