PODSTAWA PROGRAMOWA
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
PROGRAMY
PODSTAWA PROGRAMOWA DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 24 lutego 2017 r. Poz. 356
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (poz. 356)
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021- 2025”
Publiczne Przedszkole nr 17 im. Krasnala Hałabały w Pile, w odpowiedzi na złożony wniosek, uzyskało rządowe wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3. Kierunek interwencji 3.1. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021- 2025.
Uzyskane środki ze wsparcia wraz z wkładem własnym Organu Prowadzącego w wysokości 3750 zł zostaną przeznaczone na zakup książek oraz realizację działań promujących czytelnictwo organizowanych przez przedszkole.
PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„WOKÓŁ PRZEDSZKOLA”
Autorzy:
Małgorzata Kwaśniewska, Joanna Lendzion, Wiesława Żaba-Żabińska
Wydawnictwo: mac EDUKACJA
Prezentowany program odpowiada założeniom nowej podstawy programowej (z 14 lutego 2017 roku) oraz wytycznym ustawowym, w myśl których program jest dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, a jednocześnie treści edukacyjne mogą wykraczać poza zakres treści ustalonych w podstawie. Jest on przeznaczony do pracy z dziećmi wszystkich grup wiekowych, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w tym także dzieci zdolnych.
Intencją autorek programu było stworzenie takiej propozycji, która uwzględniałaby humanistyczne podejście do wychowanków, opierałaby się na relacjach podmiotowych, odpowiadałaby wyzwaniom stawianym współcześnie edukacji, a jednocześnie posiadałaby przejrzystą strukturę, ułatwiającą nauczycielom pracę z dziećmi. Wartością, na którą zwrócono szczególną uwagę, jest rozwój kulturowy i duchowy dziecka. Pozwoliła na to wykorzystana w programie, jako główna idea, warstwicowa koncepcja wychowania Stefana Kunowskiego
http://old.mac.pl/UserFiles/metodyka20182019/Program_wokol_przedszkola_2018.pdf
PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W PRZEDSZKOLU
Autorzy:
Magdalena Apple, Joanna Zarańska, Ewa Piotrowska
Wydawnictwo: Macmillan
Niniejszy program może być realizowany w przedszkolach publicznych i prywatnych, w oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych oraz w szkołach językowych prowadzących nauczanie języka angielskiego w grupach małych dzieci.
Program oparty jest na założeniach znowelizowanej podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego; uwzględnia także założenia Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego, najnowsze trendy w edukacji dzieci oraz praktyczne doświadczenia z pracy z małymi dziećmi.
Program przeznaczony jest dla dzieci rozpoczynających naukę języka od podstaw.
Celem programu jest przedstawienie metod i technik nauczania oraz form pracy, dzięki którym mali uczniowie w sposób aktywny, a więc ciekawy ,,zanurzać się” będą w świecie języka angielskiego.
Program zawiera charakterystykę dzieci w wieku przedszkolnym, opis celów dydaktycznych i wychowawczych oraz sposoby ich osiągania, prezentację treści nauczania, propozycje dotyczące doboru materiałów dydaktycznych, przykłady ćwiczeń i zabaw, oraz opis osiągnięć ucznia i sposoby ich sprawdzania.
https://downloads.macmillan.pl/strefaucznia/program_nauczania_dla_przedszkoli_16.pdf
PROGRAM NAUCZANIA RELIGII W PRZEDSZKOLU
TAK dla Jezusa, nr AZ–0-01/20 z 28.01.2020
według programu ogólnopolskiego nr AZ-0-01/10Kochamy dobrego Boga z dnia 09.06.2010
Autorzy: E. Kondrak, D. Kurpiński, J. Snopek
ROZWIJANIE KOMPETENCJI MATEMATYCZNYCH I CYFROWYCH
„Dziecięca matematyka: program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych”
Autorzy: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
Wydawnictwo: WSiP
Program edukacji matematycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym obejmuje kręgi tematyczne:
W naszym przedszkolu „Dziecięcą matematykę” realizują: