Publiczne Przedszkole Nr 17 im. Krasnala Hałabały w Pile

Kształtowanie prawidłowego chwytu

 

Prawidłowe posługiwanie się narzędziem pisarskim spędza sen z powiek niejednemu rodzicowi i opiekunowi przedszkolaka – każdy pragnie, aby jego dziecko bez problemu trzymało ołówek i kreśliło nim piękne szlaczki, a później litery. Tak jak każda umiejętność, również sprawność pisarska kształtuje się na drodze licznych doświadczeń –trudno oczekiwać od niedojrzałej jeszcze ręki, aby właściwie ułożyła palce, dobrała odpowiedni nacisk, ułożyła przedramię – to tyle skomplikowanych czynności! Zanim ołówek znajdzie w dziecięcej dłoni prawidłowe ułożenie, możemy zaproponować najmłodszym szereg czynności z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku, które pomogą im wykształcić prawidłowe ułożenie dłoni podczas trzymania narzędzia kreślarskiego.

Przykładowe pomysły:

– nakręcanie nakrętek na śruby o zróżnicowanej wielkości,

– poruszanie pokrętłem radia,

– zakręcanie i odkręcanie butelek z nakrętkami o różnej średnicy,

– zwijanie kartki w rulon,

– ściskanie bąbelków w folii,

– obracanie w dłoniach cienkiego patyczka, wykałaczki, słomki,

– przekładanie patyczka pomiędzy dłońmi,

– układanie palców w różne figury, jak w teatrzyku cieni,

– obracanie stron w książce, zeszycie w celu odszukania ukrytego obrazka lub naklejki,

– nawlekanie koralików na żyłkę,

– układanie w stos kartek papieru, spinanie ich spinaczami,

– posługiwanie się dziurkaczami biurowymi lub ozdobnymi,

– tworzenie figur z drucików kreatywnych,

– zamykanie woreczków strunowych – można wypełnić je skarbami, kulkami ze styropianu, kisielem lub galaretką,

– zwijanie wstążek w rulon,

– chwytanie chustek, kawałków zwiewnych tkanin trzema palcami,

– wbijanie pinezek w tablicę korkową, ściąganie z niej ważnych informacji, obrazków umieszczonych na karteczkach,

– tworzenie mozaiki poprzez umieszczanie koralików, ziaren, cekinów, drobnych przedmiotów w plastycznej masie.

Skip to content