Prawidłowe posługiwanie się narzędziem pisarskim spędza sen z powiek niejednemu rodzicowi i opiekunowi przedszkolaka – każdy pragnie, aby jego dziecko bez problemu trzymało ołówek i kreśliło nim piękne szlaczki, a później litery. Tak jak każda umiejętność, również sprawność pisarska kształtuje się na drodze licznych doświadczeń –trudno oczekiwać od niedojrzałej jeszcze ręki, aby właściwie ułożyła palce, dobrała odpowiedni nacisk, ułożyła przedramię – to tyle skomplikowanych czynności! Zanim ołówek znajdzie w dziecięcej dłoni prawidłowe ułożenie, możemy zaproponować najmłodszym szereg czynności z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku, które pomogą im wykształcić prawidłowe ułożenie dłoni podczas trzymania narzędzia kreślarskiego.
Przykładowe pomysły:
– nakręcanie nakrętek na śruby o zróżnicowanej wielkości,
– poruszanie pokrętłem radia,
– zakręcanie i odkręcanie butelek z nakrętkami o różnej średnicy,
– zwijanie kartki w rulon,
– ściskanie bąbelków w folii,
– obracanie w dłoniach cienkiego patyczka, wykałaczki, słomki,
– przekładanie patyczka pomiędzy dłońmi,
– układanie palców w różne figury, jak w teatrzyku cieni,
– obracanie stron w książce, zeszycie w celu odszukania ukrytego obrazka lub naklejki,
– nawlekanie koralików na żyłkę,
– układanie w stos kartek papieru, spinanie ich spinaczami,
– posługiwanie się dziurkaczami biurowymi lub ozdobnymi,
– tworzenie figur z drucików kreatywnych,
– zamykanie woreczków strunowych – można wypełnić je skarbami, kulkami ze styropianu, kisielem lub galaretką,
– zwijanie wstążek w rulon,
– chwytanie chustek, kawałków zwiewnych tkanin trzema palcami,
– wbijanie pinezek w tablicę korkową, ściąganie z niej ważnych informacji, obrazków umieszczonych na karteczkach,
– tworzenie mozaiki poprzez umieszczanie koralików, ziaren, cekinów, drobnych przedmiotów w plastycznej masie.