Publiczne Przedszkole Nr 17 im. Krasnala Hałabały w Pile

Zabawy logopedyczne rozwijające zasób słownikowy dziecka

 

  • Wymień 5 – przygotowujemy na karteczkach kilka kategorii tematycznych, np. meble, kolory, pojazdy, zwierzęta, ubrania… – każdy uczestnik zabawy losuje jedną z kategorii i próbuje wymienić co najmniej 5 rzeczy (np. w kategorii „Pojazdy” – rower, motocykl, samolot, pociąg, autobus, tramwaj…).
  • Wariant II Wymień 5 – tworzymy kategorie znaczeniowe, szukamy wyrazów z tej samej kategorii – na osobnych karteczkach zapisujemy kilkanaście zadań: Marchew, brokuł, ogórek to…. (WARZYWA) – Wymień jeszcze 2.
  • Pociąg głoskowy – prowadzący zabawę wymyśla pierwsze słowo, następnie uczestnicy gry podają kolejno nowe słowo, które zaczyna się na ostatnią głoskę poprzedniego. Np. kogut – trawa – ananas – sanie – …
  • Co on robi? Co się z tym robi? – poszukujemy nazw czynności, wykonywanych przez osoby lub z wykorzystaniem danej rzeczy (np. kucharz – gotuje, miesza, przyprawia, smaży…, łyżka – nabieramy, sypiemy, mieszamy, jemy nią…).
  • Rymowanki – jeden z uczestników podaje słowo, a drugi szuka odpowiedniego rymu, np. konik-słonik, gruszka-pietruszka, niebieski-deski, itp.
  • Przeciwieństwa – na karteczkach zapisujemy kilkanaście przymiotników (np. duży, wąski, lekki, mokry, słodki…) – uczestnicy zabawy losują karteczkę i podają wyraz o przeciwstawnym znaczeniu.
  • Porównania – do zabawy możemy wykorzystać karteczki z przymiotnikami. Zadaniem uczestników będzie tym razem odszukanie porównania (np. słodki jak cukierek, lekki jak piórko…).
  • Bystre oczko – jeden z uczestników bierze kolorową gazetę, otwiera ją na wybranej stronie i szczegółowo opisuje obrazek, który widzi. Jego prezentacja kończy się gdy uzna, że przekazał już wszystkie informacje. Jeśli któryś ze słuchaczy stwierdzi, że jakiś szczegół został pominięty, może zadać dodatkowe pytanie. Następnie zadaniem uczestników jest przewertowanie gazety i odnalezienie, który z rysunków był opisywany przez prowadzącego.
  • Wariant II Bystre oczko – jedna z osób biorących udział w zabawie wskazuje wybrany przedmiot, a druga opisuje jej cechy, używając jak największej ilości określeń (np. dywan – miękki, duży, puszysty, kolorowy…).
  • Wyrazowe rodzinki – podajemy wyrazy pokrewne wywodzące się od wyrazu podstawowego (np. jabłko – jabłuszko, jabłoń, jabłkowy, jabłecznik; dom – domek, domeczek, domownik, domofon).
  • Zmniejszacze – tworzymy zdrobnienia od podanych wyrazów (np. dom-domek, pies-piesek, kubek-kubeczek, itp.).
  • Rysowane wierszyki – potrzebujemy białej kartki, kolorowych kredek i tekstów do rysowanych wierszyków. Tworzymy wspólnie ilustrację do czytanego przez osobę dorosłą wierszyka – rozwijamy w ten sposób rozumienie mowy, ćwiczymy umiejętność wykonywania zadania według słownej instrukcji.

Pomysły można znaleźć w publikacjach:

„Rysowane wierszyki i zagadki” E.M. Minczakiewicz,

„Rysowane wierszyki” E. M. Skorek,

„Rysowane wierszyki” W. Szumanówny),

a także na kanale https://www.youtube.com/hashtag/rysowanewierszyki .

  • Zabawy paluszkowe i dziecięce masażyki – wszyscy znamy zabawy, takie jak: Kominiarz, Sroczka, Idzie rak… – zabawy paluszkowe są dostępne wszędzie, o każdej porze i – co najważniejsze – wprawiają uczestników w świetny nastrój, rozwijają pamięć słuchową oraz umiejętność naśladowania.

Teksty do zabaw paluszkowych można znaleźć tutaj:

„Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki” M. Bogdanowicz, 

„Owiń sobie słonia wokół palca” G. Falkenberg,

„Zabawy paluszkowe” K. Sąsiadek, 

„Gry i zabawy z dziećmi” J. Silberg,

„Zabawy z najmłodszymi dziećmi” W. Szumanówna.

Opracowanie

Justyna Dąbrowska

Skip to content